Neljä asiaa erottaa menestyvän mobiiliyrityksen

Kuva: IBM

Kuva: IBM

Menestyvät yritykset hyödyntävät mobiilia saavuttaakseen liiketoimintahyötyjä. Ja nyt en tarkoita mobiilisuudella vain älypuhelinten ja tablettien käyttöönottoa, BYODia tai mahdollisuutta etätyöskennellä kotoa vaan laajemmin edellisten lisäksi kaikkia niitä kyvykkyyksiä, jotka mahdollistavat transaktioiden ja toimintojen suorittamista riippumatta ajasta ja paikasta.

Väitettäni liiketoimintahyötyjen saamisesta tukee viimeaikainen IBM Institute of Business Valuen tutkimus, jossa haastateltiin yli 600 mobiilistrategioista vastaavaa asiantuntijaa (myös Suomesta). Tutkimuksessa kyseltiin muun muassa mitä yritykset ovat tekemässä mobiilistrategioiden luomisen ja priorisoinnin suhteen, miten mobiilisuus vaikuttaa yritysten kykyyn tarjota tehokkaampaa asiakaspalvelua, miten mobiilisuus vaikuttaa yritysten prosesseihin ja liiketoimintamalleihin ja miten yritykset pystyivät tukemaan mobiilisovellusten kehittämistä, tietoturvaa ja niiden integroitumista taustajärjestelmiin.

Löydöksistä voidaan erotella neljä aluetta, joita menestyvät mobiiliyritykset tekevät paremmin kuin muu vertailujoukko (kts lisätiedot tutkimusmetodologioista):

– He rakentavat mobiilisovelluksia, jotka avaavat yrityksen ydintiedon mobiilikäyttäjille – Olemassa olevan tiedon integrointi mobiilisovelluksille tuntuu olevan haasteellista, mutta 70% johtavista yrityksistä kertovat olevansa tehokkaita mobiilisovellusten ja nykyisten sovellusten integroinnissa kun alle 40 % muista kertoo onnistuvansa hyvin asiassa.

– He turvaavat ja hallitsevat mobiilia liiketoimintaa tehokkaasti, jotta toiminnan suorituskyky voidaan taata – Yli 80 % johtavista yrityksistä kertoivat pystyvänsä vastaamaan tietoturvahaasteisiin liittyen tiedon suojaamiseen, tietoturvallisiin yhteyksiin, laitteiden hallintaan ja mobiilisovellusten ja -käyttäjien tietoturvaan. (vs. 62 % muut)

– He ovat yhteydessä asiakkaisiin kontekstuaalisesti oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa sekä hyödyntävät mobiililla saatua tietoa parempiin tuloksiin – 78 % johtavista yrityksistä kertoi työntekijöiden mahdollisuuden työskennellä toimistonsa ulkopuolella olevan kriittinen investointien kohde ja tärkeimpänä syynä on nopeampi vasteaika asiakkaille. Johtavista yrityksistä n. 70 % uskoivat olevansa tehokkaita hyödyntääkseen isoja määriä strukturoitua ja strukturoimatonta mobiilidataa ja löytääkseen niistä tietoja parempiin tuloksiin (vs. 37 % muista yrityksistä).

– He käyttävät mobiilisuutta perusteellisesti muokatakseen omaa liiketoimintaansa – 81 % johtavista yrityksistä kertoivat mobiilisuuden vaikuttavan heidän organisaationsa liiketoimintaan, kun sama luku muissa oli 39 %. Toisaalta 62 % johtavista yrityksistä kertoivat mobiilisuudella olevan merkittävä vaikutus liiketoimintamallien uudistuksiin (vs. 43 % muut). Näitä uudistuksia ovat mm. oman roolin muuttuminen toimialansa arvoketjuissa ja tavat toimia kumppanien, asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa.

Alueita ei ole montaa, mutta ne koskettavat lähes koko organisaatiota. Mobiilisovellusten rakentaminen on yleensä yrityksen liiketoimintasovelluksista vastaavalla, tietoturva ja hallinta IT-osastolla, asiakkaiden ja sidosryhmien hoito myynnillä ja markkinoinnilla ja suuret linjat yrityksen liiketoiminnasta C-tason päättäjillä ja liiketoimintavastaavilla. Ehkäpä juuri tämä monen sidosryhmän keskinäinen yhteensovittaminen ja oikean lähestymisen löytäminen onkin yksi keskeinen menestystekijä?

Asiakkaat odottavat saavansa parempaa palvelua yrityksiltä myös mobiilisti. Teknologiat ovat jo olemassa mahdollistamaan palvelut. Markkinoilla on tekijöitä toteuttamaan visiot. Tutkimukset osoittavat, että investoinnit mobiiliin liiketoimintaan todellakin ovat tuoneet tuloksia niitä soveltaneille alansa johtaville mobiiliyrityksille – 73 % kertoi saaneensa mitattavaa sijoitetun pääoman tuottoa mobiilihankkeilleen! Lähtökohtia on monia, mistä sinä aloittaisit?

Julkaistu kategoriassa Yleistä avainsanoilla , , , , kirjoittanut .

Tietoja Tommi Ristola

Olen töissä IBM:n ohjelmistoyksikössä. Toimin useiden kumppanien kanssa mobiilisovellusalustojen, mobiilisovellusten- ja laitteiden hallinnan sekä mobiilin tietoturvan ja -analytiikan parissa. Lisäksi sovellusten elinkaaren hallinnan ratkaisut, integraatiot ja liiketoimintaprosessien kehittämisen ratkaisut ovat lähellä sydäntäni. Yli 15 vuotisen IT-uran aikana työtehtävät päätelaitteiden, palvelinten, tallennus- ja verkkolaitteiden, ohjelmistojen sekä palveluiden parissa ovat jättäneet jälkensä myös laajempaan ymmärrykseen yritysten arkkitehtuureista.

Yksi ajatus artikkelista “Neljä asiaa erottaa menestyvän mobiiliyrityksen

Jätä kommentti