Iso Sininen Omena – Kilpailijoista kimppaan 30 vuodessa

Kuva: Wikipedia.org

Kuva: Wikipedia.org

Vuonna 1984 Apple julkaisi Macintosh-tietokoneen ja räväytti mainosmaailmassa provokatiivisella “1984”-mainoksella. Mainos oli suora piikki Ison Sinisen – IBM:n – suuntaan. Kolmekymmentä vuotta myöhemmin samat yritykset astelivat rinta rinnan median eteen ja julkistivat laajan yhteistyöohjelman mobiilialueella.

Yhteistyön ytimessä on neljä tarjoamaa:

1) MobileFirst for iOS
– Yritykset tuovat markkinoille yli 100 toimialakohtaista sovellusta, jotka ovat suunniteltu alusta lähtien hyödyntämään iLaitteiden ominaisuuksia, Applen vahvaa suunnittelu- ja käytettävyysosaamista sekä IBM:n vahvuuksia toimialatietämyksessä ja analytiikassa.

2) MobileFirst Platform for iOS
– Tämä pilvipohjainen kehitysalusta sisältää iOSille räätälöityjä palveluita, kuten laitteiden hallinnan, tietoturvan, analytiikkaratkaisut sekä mobiilisovellusten kehittämisen ratkaisut integraatioineen.

3) AppleCare for Enterprise
– Yhteistyön myötä IBM tulee tarjoamaan AppleCare huolto- ja tuki-palveluita erityisesti yritysten tarpeita ajatellen

4) MobileFirst Supply and Management
– Applen laitteiden myynti ja elinkaaren hallinta yrityksille.

Vanhojen kilpailijoiden yhteistyö on mielenkiintoinen, mutta tarkemmin ajatellen erittäin looginen – Apple saa lisää jalansijaa ja uskottavuutta yritysten laitetoimittajana ja IBM:n katu-uskottavuus mobiiliratkaisujen toimittajana saa rajun nosteen. Kun yhdistetään Applen helppokäyttöisyys, intuitiiviset käyttöliittymät ja laitteistojen teknologioiden täysi hyödyntäminen (esim. kamera, GPS, sormenjälkitunnistaminen…) IBM:n mobiiliosaamiseen, pilvipalveluihin ja analytiikkaratkaisuihin tuettuna vahvalla tietoturvalla, niin lopputulos voi olla markkinoita mullistava.

Aiheesta tähän asti lukemani ajatukset vahvistavat ajatuksiani siitä, että mobiilius on täällä pysyäkseen. Enemmän on kysymys siitä, miten se parhaiten valjastetaan hyötykäyttöön kullekin sopivalla tavalla. Voisiko Watsonin keinoäly viedä Sirin puheentunnistamisen aivan toiselle tasolle? Voisivatko pankit, kaupat, terveydenhuolto jne. viedä mobiililiiketoimintansa sille “seuraavalle tasolle” ja vielä asiakasta ilahduttavalla tavalla? Voisivatko valmiit mobiilisovellukset madaltaa kynnystä myös pienempien yritysten saada markkinoille laadukkaita ja monipuolisia mobiilisovelluksia? Voisivatko iOSille räätälöidyt pilvipohjaiset kehitysympäristöt, palvelut ja rajapinnat nopeuttaa huomattavasti uusien sovellusten ja versioiden tuloa markkinoille?

Tulevana syksynä nähdään ensimmäiset sovellukset. Alkusoitto on kuultu, esirippu on avautumassa…

Julkaistu kategoriassa Yleistä avainsanoilla , , , kirjoittanut .

Tietoja Tommi Ristola

Olen töissä IBM:n ohjelmistoyksikössä. Toimin useiden kumppanien kanssa mobiilisovellusalustojen, mobiilisovellusten- ja laitteiden hallinnan sekä mobiilin tietoturvan ja -analytiikan parissa. Lisäksi sovellusten elinkaaren hallinnan ratkaisut, integraatiot ja liiketoimintaprosessien kehittämisen ratkaisut ovat lähellä sydäntäni. Yli 15 vuotisen IT-uran aikana työtehtävät päätelaitteiden, palvelinten, tallennus- ja verkkolaitteiden, ohjelmistojen sekä palveluiden parissa ovat jättäneet jälkensä myös laajempaan ymmärrykseen yritysten arkkitehtuureista.

Jätä kommentti